Kraj plánuje zprovoznění parní lokomotivy 310.922 pro muzeum v Dolní Lipce

Sobotní odpoledne patřilo v Hlinsku otevření nové sportovní haly, která je jednou z nejvýznamnějších investic města v posledních letech. Slavnostního otevření haly se vedle starosty a krajského radní pro venkov, životní prostřední a zemědělství Miroslava Krčila zúčastnil také hejtman Martin Netolický.

V souvislosti s plánovaným rozvojem železničního muzea v Dolní Lipce jednal hejtman Martin Netolický se zástupci Centra historických vozidel, Muzea starých strojů a technologií Žamberk či Depa kolejových vozidel v České Třebové o opravě lokomotivy 310.922. Ta je deponovaná po nehodě v roce 2011 v neprovozuschopném stavu v České Třebové. „V návaznosti na naše plánované aktivity v železničním depu v Dolní Lipce, kde chceme ve spolupráci s Muzeem starých strojů a technologií v Žamberku vybudovat malé železniční muzeum, jednáme také o provozuschopných exponátech, které by mohly rozšířit nabídku nostalgických parních jízd. V České Třebové je od roku 2011 deponována lokomotiva 310.922. Ta měla v roce 2011 v Jihlavě nehodu a od té doby není provozuschopná,“ řekl hejtman Martin Netolický, kterého se zájmem o opravu lokomotivy oslovili také studenti ze Střední školy technické a dopravní v České Třebové. „Pro studenty samotné je samozřejmě oprava lokomotivy do provozuschopného stavu de facto nereálná. Chtěli bychom je však zapojit do oprav pod dohledem zkušených odborníků z Muzea starých strojů a technologií, protože těch, kteří umí o parní vlaky pečovat, ubývá. Mohli bychom tak vychovat novou generaci,“ uvedl hejtman Netolický. Podle něj bude nyní kraj jednat s Centrem historických vozidel a Muzeem starých strojů o možném provozním modelu a vícezdrojovém způsobu financování oprav tak, aby mohla být lokomotiva vrácena do provozu. Parní lokomotiva 310.922 vznikla v roce 1930 v plzeňské Škodě, poté sloužila železničnímu vojsku. Od 70. let byla vystavena jako pomník v depu v České Třebové. V polovině 90. let se dočkala opravy, která vedla k jejímu zprovoznění. V následujících letech byla často k vidění při nostalgických jízdách zejména ve východních Čechách a na Vysočině. V červenci 2011 vykolejila při cestě k jihlavskému nádraží.

0 zobrazení